Timeline, historia ja sisältömarkkinointi

Facebook nostaa historian uudella tavalla esille sosiaalisessa mediassa.  Facebook-profiili muodostaa Timelinen käyttöönoton jälkeen historiikin, jossa korostuvat yksityishenkilöiden ja yritysten historian tärkeimmät virstanpylväät. Tämä pakottaa Facebookin käyttäjät kohtaamaan menneisyytensä, mikä voidaan kääntää myös eduksi. Oman historian tuntemalla tulevaisuuden askeleet ovat varmemmalla pohjalla. Eihän historiaa tutkita yliopistollakaan menneisyyden, vaan nykyisyyden ja tulevaisuuden vuoksi.

Facebook markkinoi Timeline-sovellustaan hyvin tunnepitoisella ja mukaansatempaavalla videolla. Se kertoo yhden ihmisen, Andy Sparksin, elämäntarinan. Video myös havainnollistaa, kuinka Timeline mahdollistaa Andyn elämän tärkeimpien tapahtumien (syntymästä lapsen saamiseen) tallentamisen virtuaaliselle aikajanalla, jolla on mahdollista yhdistää tekstiä, kuvia, videokuvaa ja ääntä. Näin Facebookin käyttäjä voi luoda oman tiivistetyn elämäkertansa itsensä ja kavereidensa iloksi. Timelinella on kuitenkin paljon annettavaa myös muille kuin yksityishenkilöille.

Videolla on nähtävissä sovelluksen historiallinen ulottuvuus. Kyseessä on aikajana, joka tarjoaa parhaimmillaan helpossa ja viihdyttävässä muodossa henkilöhistorian: eräänlaisen julkiseksi kirjoitetun päiväkirjan ja valokuva-albumin yhdistelmän. Käyttäjä saa säädellä viestiä, jonka lähettää sosiaalisen median muille käyttäjille. Andynkin Timelinella kerrotaan, kuinka hän lapsena nautti kuumasta kesäpäivästä kavereidensa kanssa uima-altaalle, muttei sitä kuinka polveen sattui hänen kaaduttuaan ensimmäistä kertaa polkupyörällä.

Klassikot aloitteentekijöinä

Jos Timeline pienellä vaivannäöllä tekee yksityishenkilön facebook-profiilista todella mukaansatempaavan, niin miksei alusta toimisi myös yrityksien markkinointiväylänä? Kyllä toimiikin, ja muutamat ovat ottaneet enemmän irti tästä sovelluksesta. Esimerkiksi Coca-Colan profiili on varsin näyttävä. Ensimmäisenä huomion nappaa värikäs cover photo. Coca-Colan aikajana alkaa yrityksen perustamisesta vuodelta 1886 ja tuo tarinan tähän päivään asti. Coken aikajana päästää tavalliset ihmiset ääneen. He kertovat elämänsä kannalta merkittävistä tapahtumista joihin Coca-Cola on liittynyt kiinteästi. Samalla Coca-Colan taivallus historian lehdillä sidotaan vahvasti osaksi USA:n lähihistoriaa. Maureen S. kirjoittaa nuoruutensa kesistä New Yorkissa:

”Coke is memories of New York streets, fire hydrants, sitting on street curbs sipping out of my favorite green bottle, talking to friends, laughter and warm afternoons — all are a part of me today. Thanks Coke!”

Onpas kaunista! Mihin Coca-Cola enää tarvitsee markkinoijia?

Coca-Colan tapa vetoaa ja inhimillistää tuotteen. Coca-Cola käyttää sivuillaan myös vanhoja tv-mainoksia, jotka siivittävät nostalgisen tunnelman pauloihin. Keino toimii, sillä vanhat mainokset toimivat ajanvietteenä ihan sellaisinaan. Ja tästähän sosiaalisessa mediassa on parhaimmillaan kyse: yhdistetään eri medioita luontevasti eheäksi kokonaisuudeksi.

Katso video tästä. >  I\’d like to Buy the World a Coke (1971)

New York Times on valinnut Coca-Colaa informatiivisemman linjan. NYT jakaa enemmän tietoa lehden historiasta ja käyttää hyväkseen paljon mustavalkoisia valokuvia, jotka herättävät tekstin eloon. Lehden tapa muodostaa Timeline palvelee sellaisia käyttäjiä, jotka haluavat saada yksityiskohtaisempaa tietoa lehdestä ja sen historiasta.

Timeline yrityshistoriikkina

Timeline tarjoaa yrityksille mahdollisuuden rakentaa ihmisiä kiinnostava yrityshistoriikki. Historiikki on pakko joka tapauksessa tehdä: Facebook on velvoittanut yritykset siirtymään 30.3 alkaen Timelinen käyttöön. Nyt yrityksen sivuilla vierailevan silmissä näyttää oudolta, jos Timeline on tyystin riisuttu. Eikö yrityksellä ole historiaa? Onko historia kenties niin arveluttava tai mitätön, ettei sitä kannata kertoa?

Kun yritys luo historiikin Facebookiin, ei ole yhdentekevää miten se sen toteuttaa. Parhaimmillaan historiikki on informatiivinen, mutta myös viihdyttävä ja hyvin kirjoitettu. Se tarjoaa välineen yrityksen asiakkaille tutustua yritykseen ja sen tuotteisiin, mutta toimii myös yrityksen työntekijöille eräänlaisena itseymmärryksen välineenä. On tärkeää, että ihmiset tuntevat historian, sillä ilman historian tuntemusta emme voi ymmärtää nykyisyyttä.  Ja, jos emme ymmärrä nykyisyyttä, miten osaamme toimia järkevästi? Tämä sama ajatus voidaan siirtää suoraan myös yritysmaailmaan, yrityksen ja sen työntekijöiden tulee ymmärtää oma ja toimintaympäristönsä tausta.

Timelinen sisältö on mahdollista rakentaa useilla eri tavoilla. Esimerkiksi Fazer on rakentanut aikajanansa suomalaisten hyvin tuntemien tuotteidensa ympärille. Tapoja on monenlaisia, mutta aikajana kannattaa tehdä tyylillä. Liian tylsä ei kiinnosta, amatöörimäinen antaa firmasta kyseenalaisen kuvan ja liian pinnallinen ei tarjoa puolestaan informaatiota siitä kiinnostuneille.

Historiantutkimuksen näkökulmasta internet on nousussa. Esimerkiksi Kansallisarkistolla on käynnissä mittava digitointihanke. Myös sosiaalinen media avaa aivan uudenlaisen kanavan historiallisen tiedon keruulle. Esimerkiksi naamakirjassa voidaan perustaa erinäisiä muisteluyhteisöjä, joiden aineistoa voidaan myöhemmin hyödyntää tutkimuksessa. Myös yritysten aikajanat kuuluvat tähän uuden tutkimustavan piiriin. Hyvin ja perusteellisesti rakennettu Timeline ei siis palvele ainoastaan yrityksen tai asiakkaiden etua, vaan siitä voi olla hyötyä myös laajemmassa mielessä.

Coca-Colaa, New York Timesia ja Fazeria yhdistää se, ettei Timelinestä ole suinkaan otettu kaikkea tehoa irti. Kaikki kolme olisivat voineet hyödyntää paljon enemmän ääntä ja videokuvaa ja näin saada yrityksen historia elävämmäksi. Tämä on sosiaalisessa mediassa julkaistavan historiikin ehdoton valttikortti, ja jonka osalta se pieksee printatut historiikit mennen tullen. Ja tätähän somen käyttäjät odottavatkin: eheä kokonaisuus tekstiä, kuvaa ja ääntä. Coca-Colan ja Fazerin tapauksessa sisällön informaatio jää osittain vaisuksi. Tällöin yritys antaa itsestään pinnallisen ja epäaidon kuvan: onko työnteko tosiaan pelkkiä herkkuhetkiä ja nostalgiaa?

Mikäli yritys haluaa vaikuttaa kokonaisvaltaisemmin markkinoille antamaansa kuvaan, Timeline kannattaa tuunata edustavaksi ja viihdyttäväksi!

Haluatko tietää lisää Timelinen mahdollisuuksista?

Ota yhteyttä! teemu.siltanen@kangasmedia.fi tai 040 580 1208