Sisältömarkkinointi ja Coca-Colan esimerkki

Amerikkalaisen sisältömarkkinointigurun Joe Pulizzin paljon siteerattu blogikirjoitus avaa nopeasti näkymän Coca-Colan tuleviin markkinointikeinoihin, joissa roolin saa voimakkaasti tämän ajan muotikäsite sisältömarkkinointi. Coca-Cola kutsuu strategiaansa nimellä Content 2020 (aiheeseen liittyvät videot linkkeinä tämän kirjoituksen lopussa). Sen keskeinen tavoite on viedä Cokis osaksi populaarikulttuuria, niin että fanit, kuluttajat, Coca-Colan ystävät jne. kirjoittavat, luovat sisältöä, jakavat tietoa, ottavat kuvia, videoita, toisin sanoen luovat tarinoita ja elävää kulttuuria. Siis luovat elävää kaupallista kulttuurihistoriaa.

Coca-Colan markkinoinnin tuottamat animaatiovideot aiheesta ovat hätkähdyttävän avoimia, mutta avoimuudessaan ne korostavat juuri sisältömarkkinoinninydintä: sisältöä pitää olla paljon ja avoimesti saatavilla.

Ero perinteiseen luovaan suunnitteluun on sisältömarkkinoinnissa pohjimmiltaan melkoinen. Olemme tämän strategian valossa siirtymässä luovasta kärjestä sisältöjen kärkeen, vähän mutkat suoristaen laadusta määrään. Cokiksen kohdalla se ei – eikä varmaan kenenkään muunkaan, jotka leikkiin ryhtyvät – tarkoita mitä tahansa sisältöä, vaan mukaansatempaavaa, yleisönsä vangitsevaa sisältöä.

Näin sen siis Coca-Cola näkee:

CONTENT 2020 PART ONE

CONTENT 2020 PART TWO